home story fanpage follow

Tuesday 27 May 2014

maybe- 2nd writting challenging




Adakah aku masih bermimpi?

                “tak pun. It really happens.” Dia memandang aku dengan senyuman penuh makna.

                “How you know what I was thinking? Don’t tell me, you can read my mind?” aku menghadap kearahnya. Dia masih tersenyum.

                “Nope” dia berjeda seketika

                “I just know it”

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

                Jam loceng menjerit lantang—memecahkan kesunyian pagi yang masih sejuk membeku. Aku mengeliat kecil lalu bangun membetulkan segala urat saraf.

                So it’s the day?

                Aku meletakkan kembali kalendar di meja.

                24 September 20__

                Tarikh yang aku bulatkan di kalendar. Tarikh yang menambah satu lagi angka pada umurku. Sungguh aku dah tua.

                Tsk.

                “Sungyeol-ahh!! Kamu nak bangun pukul berapa? Tak nak pergi sekolah? Nak omma panggil miss korea ke tolong kejut?” suara omma menjerit dari bawah menghentikan lamunan aku yang dah kemana.

                “Aroso aroso. Dah bangun ni” omma tak ingat. Hmmm

                “Mandi ke…tak? Naihhh..aku tak busuk pun”

                Aku mencapai perfume lalu disemburkan satu badan. Arhhh..wangi. Mesti ramai yang akan tersankut. Kueih kueih~

                Aku berlari anak menuruni tangga sambil mengalas beg dibahu.

“Omma, kaikae~”

“jap” sepatah ayat membuat aku mematikan langkah. Aku memerhatikan tingkah laku omma dengan ekor mata.

“saeng chukae Lee Sungyeol. Dah besar anak omma” omma mendakap aku dengan kemas. Aku tercium bauan omma yang sangat aku rindui. Dah lama tak peluk peluk omma. Ahh—aku rindu waktu zaman aku masih berhingus.

Omma akan peluk aku dulu sebelum pergi tadika. Kalau aku balik dengan mata berair sebab kena buli, omma orangnya akan peluk aku sampai aku berhenti menangis.

“Gumawu omma. Gumawu sebab lahirkan Sungyeol; besarkan Sungyeol sampai jadi handsome..” omma melepaskan pelukannya. Dia memandangku dengan jelek. Hahaha comel omma buat muka macam tu.

“yelah kamu kiopta, handsome and charming—and you are late for school” ayat terakhir omma  membuatkan aku melihat sekilas pada jam dinding.

OMG! Pukul 7! Kejap lagi kelas cikgu won. Kena siat aku macam ni.

“ppaling!”

“Aroso omma. Kaikae~”

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

You late again, Lee sungyeol.” Cikgu won memandang aku dengan renungan harimau tak makan 10 hari. Aku menyedut sebanyak boleh oksigen sebelum membuka mulut.

“I’m sorry, Mrs. Won. I promise it will the last” aku menunduk.

“Last time, you say you will come my class early than other student but now I see, you are late than other. Your place for today  OUT THE CLASS!” tu dia. Dah keluar ngauman singa. Dengan langkah longlai aku keluar dari kelas. This I got for my birthday from teacher won.

Tsk.

“siapkan kerja kamu DILUAR!” suara cikgu Jang yang dari kelas sebelah menyapa. Aku memerhati adegan cikgu jang memarahi seorang pelajar.

“chunsuhamida, sensanim.” Pelajar perempuan tadi meminta maaf. Cikgu jang tidak membalas sebaliknya menutup pintu dengan kuat. Amboi..garang bebenor cikgu jang hari ni. Tak pernah pulak dia marahkan orang sampai macam tu sekali.

Mata masih tak dapat dialihkan dari memandang pelajar perempuan tu.

You all wanna to know something?

In..

1

Dia bersandar di dinding

2

Kepalanya dibenamkan antara lututnya

3

Esakan kecil mula kedengaran darinya dan badannya sedikit terhincut hincut

I have fall in love with that girl in first sight. Maybe this call fate?

Sejak dari itu, aku selalu bertembung dengan dia. Lagipun kelas kami berdekatan, kemungkinan untuk berjumpa tu tersangatlah tinggi.
Tapi…

“kau takut nak tegur dia sebab nanti kau bertepuk sebelah tanggan?” Sungkyu cuba menebak.

And
BANGGG!
You correct.

“kenapa kau tak try tegur dia? Jangan mengalah sebelum mencuba. Mana kau tahu laut tu takde ikan kalau kau tak pergi memancing?” aku mengerut dahi. Apa kesabitan masalah aku dengan peribahasa ikan dia tu?

“kau dengan peribahasa ikan kau tu langsung tak membantu aku.” aku menyedut susu perisa pisang dengan perasaan sebal. Kenapalah dalam ramai ramai member aku, Sungkyu jugak aku pergi cerita. Bukan membantu pun tapi menambah. Dah tambah satu lagi beban suruh aku fikir maksud peribahasa pelik dia tu.

“tapi kau cari aku jugak kan? Okeih lah. Kau ambik ni. Take as your birthday gift. Sorry aku lupa.” Dia menghulurkan satu bungkusan berbalut padaku. Aku membalas dengan sengihan.

“walaupun dah lambat seminggu, but I will take this. Tengoklah aku fikirkan dengan cadangan berani mati kau tu.” aku menghabiskan baki susu tadi lalu mengorak langkah kelas.



“pen?!” aku masih menelitik setiap sudut pen tersebut. Ada nota kecil yang ditulis di atas kotak.

May your wish come true

“kau memang pelik Sungkyu, kau ingat dengan pen ni..” aku menarik sehelai kertas lalu menulis sesuatu mengunakan pen yang dihadiahi sungkyu.

“…semua aku tulis akan jadi keyataan?” aku menyimpan kembali pen tersebut kedalam kotak.

“May your wish come true?”

“It just become true in my dream”


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

“Lee Sungyeol!” aku menelan air liur. Merenik peluh dingin di dahi. Habislah aku! matilah aku!

“Congratulation! You got an A in English.” Jatuh rahang aku selepas mendengar ayat yang baru keluar dari mulut cikgu Won.

Jinja?!
For real?

Aku berjalan menuju dihadapan kelas mengambil kertas exam aku—and it REAL.

“waahhh. Chukae sungyeol. Tak tahu pulak kau ni genius English. Selalu kau yang kena halau dari kelas, aleh-aleh kau jugak markah paling tinggi dalam kelas.” Aku melemparkan sengeh pada hoya. Aku pun tak tahu macam mana aku dapat skor.

Yang aku ingat semalam aku ada conteng kat kertas yang aku dapat A untuk English dan…

“Yaaahhhh Lee sungyeol!” suara myungsoo menjerit menghentikan aktiviti semua orang dan mengfokus kearahnya.

“kau dapat masuk team basketball!!” aku tak tahu dah berapa kali rahang aku nak terjatuh. Aku dapat join team basketball for real?

“yang kau ternganga lagi tu kenapa? Cikgu Jang nak jumpa dengan ahli baru sekarang”

Dan aku rasa ini semua ada kaitan dengan pen tu


Can we meet?
Chang Eun Sang~

Maybe I was dreaming?

That girl

In front of me

And

Saya..

Why I heart beating so fast than other day?

Suka

Like?

Awak

3 word make a big change in my life.

Hari itu dah melakar satu cerita baru dalam hidup aku. Aku mula berkawan dengan Eun Sang then move to another step of relationship. Semua sebab pen tu. segala benda yang aku ingin aku dapat dalam sekelip mata tanpa perlu berusaha pun.


Tapi sampai bila aku nak tipu diri aku; tipu diri dia.

Tak!

Benda ni semua—not real

Just a dream!

Wake up before someone gets hurt.


“Eun Sang..” aku mencapai tangannya. Dia memandangku tak terkutip. Aku menyedut oksigen sehingga aku rasa tak mampu nak menyedut lalu menghebus pelahan.

“I think..”

Ya, aku patut sedar semua ni fantasi aku cipta.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

                “dah seminggu kau macam ni; macam zombie” dia kertawa kecil. kedengar seperti sakartik bagi aku.

                “..dan Eun Sang; kau lepaskan macam tu je?”

                Eun Sang..

                Aku rindu dia. SANGGAT!

                “aku tak tahulah apa dah jadi dengan korang berdua tapi yang aku tahu Eun Sang pun macam kau. Like a zombie”

                Macam aku?!

                Bukan ke sepatutnya pekara ni jadi normal balik selepas aku patahkan pen tu?

                “aku nak tanya kau something” aku memusingkan badan menghadap kearah Sungkyu.

                “Shot”

                “pen kau kasi..”

                “pen tu just a normal pen nothing else. Ayat tu saja je aku tulis. Mana lah tau kau pakai pen tu untuk tulis surat kat Eun Sang pastu sangkut? Kau yang untung. wae?” sungkyu memotong.

                Aku merenung dia dengan pandangan are-you serious?

                “jinja?” dia mengangguk.

                “so, markah English aku tu memang usaha aku sendiri bukan sebab pen tu? dan aku dapat join team basketball sekolah pun? Dan Eun Sang?” aku kembali menanya.

                “yes..yes and another yes. Semua tu atas dasar usaha kau buka sebab pen 5 won tu” dia kertawa.

                Cehhh kau kasi aku pen 5 won je. Ahh-yang utama aku cari Eun kena cari Eun Sang!



                “ahh-bian. Saya cuai.” Aku mengangkat wajah merenung kearahnya. Dia tak berubah—malah bertambah cantik.

                Dia memandangku. Pandangan kami mula bertaut.

                Peluang takkan datang buat kali kedua!

                “Bianae. Bianae for everything. Aku tahu aku bodoh buat keputusan terburu buru dan aku tak sepatutnya muncul depan kau…”aku berjeda menyedut oksigen dengan secukupnya.

                “I love you, Chan Eun Sang. Jinja and this is real.” Aku menarik dia kedalam dakapanku. Cecair hangat mula membasahi lengan bajuku.

                Dia menangis

                Tak sangka akhirnya aku berani jugak meluahkan perasaan kepada orang yang aku sayang.

                Maybe its really my first love sight?

--END--










1 comment :

aienienka said...

omoh~ sungyeol-ah~.....<3 <3