home story fanpage follow

Friday 12 April 2013

voice of my heart


story ni dri segmen my bias is my prince. my first oneshot
Pada suatu petang yang redup, sambil menikmati secawan latte dan menikmati pemandangan pantai yang indah di kafe Babylooon. mataku tertangkap dengan origami angsa yang dibuat oleh seorang budak kecil. serta merta hatiku menjadi sebak. aku rindu dengan dia.




******



flashback



Aku  seorang yang agak pendiam. Dulu ada classmate sekurang kurangnya saya tak sunyi tapi esoknya dia tukar tempat duduknya. Pada mulanya aku terkejut juga, kenapa dia lari dariku  dan…



“kenapa kau ubah tempat duduk?”

“umm aku bosan duduk dengan budak kaku. Tanya sepatah jawab sepatah. Kalau kau jadi aku pun kau tak tahan macam…..”

“kayu balak?”

“yes. Hahahaha”



Butir butir air mata jatuh membasahi bumi. Ahh tak sanggup lagi nak mendengarnya.  Aku segera berlari meninggalkan tempat itu dan secara tak sengaja aku terlanggar dengan seseorang. Sejak dari itu hidup aku berubah. Bagiku dialah penyelamat hidupku. Tempat untuku meminjamkan bahunya untuk mendengar luahan hatiku.

                                                                                                ******

“shin hye” sambil tersenyum kambing. Senyuman yang boleh membuatkan wanita cair . “nae?”dia mengeleng kepala. “ahni, just nak suruh awak ajar math. Heee” dia tersengeh menunjukkan sebaris giginya yang putih. Itulah kehidupan seharian aku bersama dengan dia. Yup! Aku bahagia sangat. Kalau boleh aku nak masa itu berhenti. Boleh aku menikmati sepuas puasnya kenangan ini tapi masa tetap berjalan meninggalkan diriku dan hadir kenangan baru. 



“shin hye tak penat ke? Dah berasap kepala dengan formula math ni”

“ahne. Wae? Siket je lagi. Sabar ehh”

“lepas ni kita makan ais krim nak? Awak nak ais krim apa?”

“umm nak conetto black forest boleh?”

“bukan setakat ais krim je, kalau awak mintak gunung fuji sanggup saya beli”

“cehh”

“kita makan kat bawah pohon tu nak?”

“okeyh”



Kami makan bersama sama di bawah pohon sambil menunggu bas untuk pulang. Tapi kegemiraan aku tak kekal. Pasti saja ada yang ingin merobek dan memusnahkan isatana kebahagianku. Salah seorangnya kang tae young.  Suaranya yang disengajakan kuat untuk menyakitkan hatiku. 



“ce kau tengok tu si bisu dengan putera kataknya”

“ehh tu bukan si bisu tapi alien” tersenbur ketawa mereka. 



Myung soo disebelahku membuak buak kemarahannya. Aku memegang kakinya sebagai isyarat untuk abaikan mereka. Air mata cuba diseka berlagak tabah didepannya tapi hanya tuhan tahu bertapa pedih hati bagai dihiris sembilu. Lantas myung soo menarik aku dalam dakapannya. Semua yang ada disitu terpena dengan perbuatannya termasuk aku. “biarlah apa yang diorang cakap, you are the most beautiful princess I ever seen. Even Cinderella cannot be defeat by you ”dia membisik pelahan tapi cukup kuat untuk untuk aku mendengarnya. Serta merta empangan yang kuseka melimpah. Dia mengusap lembut rambutku. Inilah pertama kali aku dilayan dengan penuh kasih sayang oleh seorang insan yang bernama kim myung soo.



*****



Deringan suara budak kecil ketawa menandakan ada satu pesanan yang masuk. Aku mencapai telefon bimbitku terus ditenyeh untuk membacanya.



Anyeong..what u doing huh? Saya bosan gila ni -,-



Aku tersenyum kecil selepas membacanya. Seperti budak kecil je. Segera aku menekan punat reply.



Nothing, tgk tv.



Ohh..cite ape huh?



The greatest love ^^



Best tak?



Best gile. Sampai meleleh 



Eee..pengotor



Mane de - -!! Air mata lah yg meleleh



Umm shin hye kalau situasi kite same macam cite tu bole hawk janji saye sumething?



Situasi ape? Janji ape nie?



Kan hero die kene operation then kemungkinan besar die tak hidup lame. Andai saya dlm situasi tu, saya nk awk janji yang awak tak boleh sedih. Awak kene hidup berdikari dan tak perlu orang untuk bergantung. Awk kene selalu senyum sebab if u smile, u like a angel to me.



Air mataku berguguran. Andai myung soo berada dihadapku ingin sahaja aku memukulnya. Kenapa dia cakap macam tu. Dia sakit ke?



Awak..



Umm..



Janji yek?



Tapi..



Awak mesti. Sampai bila awk nk bergantung pd saya? Janji yek?



Umm okeyh :)



Gud girl. Awk saya dh ngantuk gile ni. Nite my princess



Nite too my prince. Sweet dream.



Aku terus meletakkan telefon ditepi. Kenapa hatiku tak sedap selepas membaca pesanan dia samapai satu malam aku berjaga. Myung soo suka mendera otak aku dengan ayat dia dan tinggal bergantung bergitu sahaja. Arhhh!!!



*****



End of flashback

“teringatkan kisah silam?” lamunan aku terbenhenti sebaik mendegar teguran ga rim. Aku hanya tersenyum kelat sambil menghabiskan sisa coffeeku. Kini aku seorang guru di sebuah tadika milik keluargaku. Sudah 25 tahun, tapi ia tetap teguh dalam ingatanku seperti digam kuat.

“kenapa dengan kau ni? Aku tengok dari tadi kau menung je..”

“umm kau tahu kan hari ni hari apa?”

“hari…”

Aku menganguk kecil. Ga rim mencapai tanganku. Dia mengulus lembut. “nak pergi jumpa ‘dia’?”. Aku menganguk kecil. Sekurang kurangnya kalau ga rim ada tak ada aku rasa sangat. 



*****



Ga rim pov

“anyeong my prince. How ur life today? Umm nak tahu tak, ade seorang budak kat tadika muka dia mirip sangat macam awak. Sebijik gila. Hehehe. Tapikan awak lagi handsome. Nama dia kim woo hyun. Pastu dia ada kasi origami angsa sama macam awak selalu buat bila saya sedih”ada sedu dalam percakapnya. Aku masih setia menemaninya sambil mengosok di belakangnya. Dalam diam aku memuji kesetian shin hye. Walaupun dia dah pergi, tapi shin hye tetap selalu melawatnya pada hari yang sama iaitu pada hari dia meninggalkan shin hye buat selamanya..



*****



Flashback



Jumpa di atas bumbung pukul 3 ptg jangan lambat atau awk akan menyesal. Jangan bawak sesiapa pun. Ingat!!



Isi surat itu aku baca lebih dari sekali. Pelbagai persoalan bermain di benak fikiranku.  Kata hatiku kuat mengatakan jangan pergi tapi perasan ingin tahu itu lagi kuat membuatkan aku mengambil keputusan untuk pergi. 



*****



Aku mengerling kearah jam tanganku. Jarum yang panjang menunjukkan pada nombor 12 manakala jarum pendek pada nombor 3 tapi bayangannya masih belum muncul. Terasa ada sesuatu yang menjalar lembut di pinggangku. Aku memaling ke belakang terus senyuman aku mati. “tae young lepaskan oppa. Nanti shin hye nampak, apa oppa nak cakap.” Dia mengemaskan pelukannya. Ahh aku rimas betul. Aku menarik tangannya nak menolaknya ke tepi dengan kasar. “kenapa oppa dah lain? Dulu oppa tak pun macam ni. Sejak budak bisu tu ada, oppa dah tak nak layan tae young.” Aku memandang sinis. “kau tahu apa silap kau? Sebab kau mempebodohkan aku! Kalaulah aku tak datang kat rumah kau time tu, mesti sekarang pun aku percaya kau bulat bulat. Sanggup kau jadikan aku ni sebagai kambing hitam kau untuk tutup aib kau!”

“tapi…”

“cukuplah tae young..oppa taknak dengar apa apa lagi”

Serta merta tanganku ditarik rakus oleh tae young lalu dia mengunakan peluang itu untuk mengucupku.



******



Berderau darahku melihat ‘drama’ didepanku. Air mata mengalir dengan laju. Terasa ingin aku rebah tapi cuba untuk digagahkan. Ahh bertapa aku bodoh untuk percaya ayat ayat manis yang sering ditabur. Dia mengesan kehadiran lalau ditolak perempuan itu dengan kasar tapi perempuan itu menghampirinya lagi. “kalau oppa ada masalah lagi, jumpa tae young tau. Biar tae young jadi tempat untuk oppa tenangkan fikiran”

Ya tuhan, jadi selama ni dia tipu aku. Dia hanya mengambil kesempatan dari aku. Makin lama aku berdiri disini, lagi banyak benda yang dia sembunyi dari aku selama ini terbongkar dan lagi terhiris hati ini. Aku meninggalkan tempat itu dengan longlai. Terus mencapai bag sekolahku lalu mempercepatkan langkahku untuk lari dari semua ini. 



*****



Aku terpena dengan perbuatan tae young. Mataku tertangkap satu figura yang tidak asing lagi bagiku. Ahh shin hye. Serta merta aku menarik tae young dengan kasar tapi sikit pun tak terkesan malah dia merapat kembali.  “kalau oppa ada masalah lagi, jumpa tae young tau. Biar tae young jadi tempat untuk oppa tenangkan fikiran”. Berderau darah aku.  Meliau mataku mencari kelibat shin hye tapi hampa.

Jari Tae young sudah menjalar jalar didadaku. Aku menarik tangannya lalu menghadiahkan satu tamparan kepadanya.  



“ini baru sikit. Ingat tu”

“yup. Tae young akan ingat semua ni”

“apa salah shin hye sampai tae young sanggup buat macam ni?

“satu je. Dia dah rampas hati oppa yang sepatutnya milik tae young!!”

“bukan salah shin hye tpi tae young sendiri. Tae young yg buat oppa hilang percayaan pada tae young. Jangan letakkan kesalahan sendiri pada orang lain.  Setiap orang berhak memiliki kebahagian mereka. You not a god to take her happiness. Just let me go”



Aku meninggalkan tae young dalam keadaan dia terjelupuk di lantai. 



******



Aku hanya membiarkan panggilan itu. Aku tak berdaya walaupun ingin berkata kata. Hampir 3 hari aku mengurungkan diri. Muka aku sembam dek kerana menangis tanpa henti. Masuk kali ni dah hampir 100 panggilan masuk daripada myung soo dan berpuluh puluh text yang dia hantar. Antara..





Shin hye..please take my phone call. I miss you so much



Why you want run away from me.. awak benci sangat dengan saya?



Awak..please pick up the phone, awak kena dengar apa yang saya nak cakap



I have something to tell you. Please pick up my call my little princess





Hampir saja membuat aku menyerah kalah tapi tetap aku gagahkan untuk melawan. Kenapa aku menangis disebabkan oleh seorang lelaki yang tak berguna tu. Mulai dari hari ini, Park Shin Hye dah mati tapi lahir seorang Park Shin Hye yang baru. Seorang yang bengis yang benci akan lelaki. Lelaki adalah perosak.



*****





“tunggu..”

“berhenti sekarang jugak!”

“I say stop park shin hye”

Aku memaling mukaku kearah suara yang memanggilku. Bukannya aku tak dengar tapi buat buat tak dengar. “ahh happynya dapat tengok awak tapikan kenapa awak potong rambut ?” dia memandang aku dari atas kebawah. ikut hati nak je aku menangis. Dah sebulan aku cuba untuk melupakan dia dan setiap kali itulah aku gagal tapi tak pada hari ini. “do I know you?”





****

 

“do I know you?” rasa bagai jantung sudah jatuh kebawah. Apa semua ni? Kenapa dia cakap macam tu? Aku cuba merenung matanya. Air mukanya lebih tenang dan lagaknya seperti baru pertama kali kami bertemu. Arhh apa sudah jadi dengan park shin hye yang aku kenal dulu.

“umm sorry, saya dah lambat nak masuk kelas dulu” dia meminta diri lalu masuk kedalam kelas. Aku hanya mengikuti langkahnya. Dia dah lain sangat. Kalau dulu dia pendiam sangat tapi sekarang dia dah pandai bergaul. Dia sentiasa tersenyum tapi bukan pada aku. Apabila aku ajak berbual dia melayan aku dengan dingin bukan setakat tak nak cakap tapi senyum pun tak. Tapi aku tak kisah pun. Asalkan dia tersenyum sudah cukup bagiku. Sekarang aku dah tak perlu risau andai aku pergi..



*****



“wait shin hye. Awak kena dengar ni”

“dengar apa lagi? Yang awak dah pregnant anak myung soo? Or korang nak kahwin?”

“tak. Tolong dengar dulu. We not have much time”

“okeyh. Take your time”

“umm pasal kes haritu I’m sorry. Semua tu salah aku. Aku yang rancang. Aku yang letak surat korang berdua kat dalam loker korang. Oppa ingat yang dia kena jumpa shin hye sebab tu dia datang. Semua plan yang aku rancang berjalan dengan lancar. Kiss aku dengan oppa bukan kerelaan oppa. Aku yang paksa. Tapi satu je kau tak tahu, dia kutuk aku lepas tu. Dia jijik tengok aku. Dalam hati dia hanya ada kau”

“boleh ke aku percaya apa yang kau cakap ni? Mulut longkang kau ni mana boleh pakai”

“up to you. Tapi satu je aku mintak. Aku harap kau jumpa oppa buat kali terakhir. Dia dah tak ada masa yang lama.  Tapi apa yang patut kau tahu adalah pasal penyakit oppa”

“penyakit apa? Sejak bila dia sakit? Dan kenapa aku tak tahu semua ni?”

“kedua dua buah pinggang dia rosak semasa dia kemalangan 2 tahun lepas. Selepas dari itu hidupnya hanya bergantung pada mesin dan senyumannya turut pergi tapi selepas dia kenal kau dia dah berubah. Bila dia bersama dengan kau dia boleh lupa kesengsaraan penyakit dia. Bukan dia taknak bagi tahu tapi masa tak mengizinkannya. Semalam last day dia hadir kesekolah and hari ni dia ada operation”



Otakku cuba memproses kembali apa yang tae young perkatakan tadi. Aku seperti mayat hidup mengikut langkah tae young. Tae young membawaku ke hospital Shinwa dan membawa ke bilik myung soo.  Aku melihat susuk tubuh sedang berbaring kaku. Dia memaling kearah kami. Dia tersenyum melihatku. Senyuman yang sangat aku rindu. Dia mengesat air mataku. Ingin saja aku menjerit “pabo myung soo!! Kenapa tak cakap yang kau tengah sakit!!” tapi ayat itu hanya tersekat di kerongkong.



“kenapa nangis? Tak comel lah” satu cubitan mendarat di bahunya. Time sakit jugak di sempat nak bergurau. Dia menjerit kecil. Cehh mangada bukan sakit pun. “kenapa sakit tak kasi tahu? Awak tahu tak hampir je buat saya kena heart attact. Awak suka lah kan tengok saya gelabah tak tentu pasal?” dia menarik hidungku. 



“umm shin hye, guess what? Awak dah tunaikan janji awak. Sekarang barulah tenang sikit kalau saya pergi”

“apa ni..jangan cakap macam tu. Awak kena janji yang awak kena sihat lepas operation ni. Aroso?”

“aroso..”



*****



“kami dah usaha sehabis baik tapi tetap tak berjaya. Badan En. Kim menolak buah pinggang barunya. Ada beberapa organ dalamannya berhenti beroperasi akibat daripada toksik dalam badannya menyerang ke organ-organ penting. Badan En. Kim tak mampu nak tanggung semua ni dan kami membuat keputusan diatas persutujuan keluarga en. Kim kami terpaksa menghentikan mesin penyambung hayat”



*****





Park shin hye..

My dear princess dah lah jangan menangis. Hodoh taw. Umm mungkin saya tak dapat bahagiakan awak tapi saya tahu awak boleh hidup tanpa saya. You know what, before I met you, saya disahkan bahawa buah pinggan saya rosak. Hancur harapan saya bila dengan kenyataan ni. Hampir saya bunuh diri sebab tak dapat terima kenyataan ni tapi saya diselamatkan oleh tae young, sepupu jauh saya. Saya tahu awak mesti cakap saya bodoh kan? But that is reality. Sejak dari itu, saya dan tae young makin rapat. Parent dia dah menjodohkan kami dan hampir je saya kahwin dengan dia. Kalau saya tak datang rumah dia, mungkin saya tak tahu pun yang dia ada laki lain and guess what di pregnant. Masa tu saya rasa bodoh sangat sebab percayakan dia 100%. Tapi semua dah berubah sejak saya kenal awak. I still remember our first time met. Hahahaha muka awak takut sangat masa awak langgar saya time tu. Punyelah clumsy sampai dairy awak tertinggal and sejak tu our relation was born. Makin lama saya kenal awak, makin saya ingin tahu lagi. Awaklah orang yang pertama membuat saya gile bila awak hilang tu. Puas saya cari still tak jumpa. Bila awak sekolah semalam hati saya terus berbunga tapi masa tu awak dh berubah. Rambut awak tak panjang mcm dulu and the most important thing, awak dah pandai senyum. Hehehe. Itu dah cukup untuk saya walaupun awak layan saya dengan dingin.  I’m sorry coz tell you late but I LOVE YOU SOME MUCH MY DEAR CINDERELLLA.
p/s: dah lah menangis. Cinderella tak cantik kalau menangis so be happy okeyh?
Ur belover boyfriend :P
      Kim myung soo



*****



“awak ingat lagi surat yang last awak kasi saya? Saya simpan lagi dan tiap tiap hari baca. Tiap tiap harilah saya kene tahan air mata saya mengalir.  Saya harap awak bahagia di sana. Hurmm saya pun ada benda nak cakap kat awak tapi tak sempat. Hope you not mind lah. Dengar ekk, Dear putera katak yang bodoh plus banggang, I love you so much!!!”  


1 comment :

Miss Oat 익명 said...

anneyong! ohmaigad..my bias died XD this is a scecond time I cry over fanfic sampai kesat tears pun ia tetap turun dengan alu. btw, daebak! keep doing it. i love to read fanfic ;3